Torsdag 15 november 2018

Lokaltidningen

Ulla Blomqvist, projektledare för Lapland - a Culinary Region och Per Lindberg, rektor för Malgomajskolan i Vilhelmina, säger att det nya metodköket blir en kvalitetshöjning för skolan och för projektet. Foto: KRISTINA SANDIN

Malgomajskolan satsar på ett nytt proffskök

Nu får Malgomajskolans livsmedel- och restaurangprogram ett nytt professionellt kök. Det är ett led i den satsning som görs för att göra inlandet till en kulinarisk region.
– Det blir som ett riktigt Hells Kitchen kök, säger skolans rektor Per Lindberg, som tror att förutsättningarna är goda för att göra Vilhelmina till ett gastronomiskt centrum.

Inlandet · Published okt 29, 2018 at 17:15

Vid förra fullmäktigesammanträdet i Vilhelmina togs ett beslut om att kommunen går in med nära 600 000 kronor till ett nytt metodkök i Malgomajskolan. Resten av de två miljoner kronor som köket kostar kommer som stöd från Jordbruksverket.

– Det här är en framtidssatsning och ger skolan en kulinarisk profil, säger Per Lindberg. I vår startar ombyggnaden av ett klassrum och det blir åtta kockplatser med den senste tekniken.

Kökssatsningen vid Malgomajskolan är en del av projektet Lapland - a Culinary Region, som startade i början av året och som har som mål att sätta inlandet på den kulinariska kartan. Förutom Malgomajskolan är också lärcentrum i Vilhelmina samarbetspartner.

Projektledare är Ulla Blomqvist, som har en lång erfarenhet att arbeta med gastronomisk utveckling.

– I projektet ingår bland annat utbildning för kockar som jobbar på de medverkande restaurangerna och då behövs ett metodkök, där alla kan stå vid var sin arbetsplats. Det befintliga köket är mera som ett restaurangkök, säger Ulla Blomqvist. Köket blir också ett lyft för undervisningen på livsmedels- och restaurangprogrammet i Vilhelmina. Det är en jätteviktig kvalitetsfråga eftersom utvecklingen på området går så fort.

Projektet Lapland - a Culinary Region består av tre delar. Mer lokalproducerat och förädling av lokala råvaror. Här vänder sig projektet till livsmedelsproducenter.

Ett mål är att få fler restauranger som kvalificerar sig i White guide, här ingår bland annat utbildningar för kockar, där några av landets främsta står som lärare. Runt 20 restauranger i inlandet ingår i projektet.

Del tre är att få ut fler lokalproducerade produkter ut i butikerna.

Nästa steg i projektet är att titta på logistiken och hur man kan förkorta distributionskedjan av livsmedel mellan producenter och restauranger.

– Vi tittar bland annat på ett samarbete med Norge, som ligger så nära. Vi har ju lite olika utbud på respektive ställe och det handlar om att köpa från Norge och att sälja till Norge. Hitta ett sätta så att det inte blir dyrare att frakta än att producera.

Lapland a Culinary Region

  • Syftet med ”Lapland a Culinary Region” är att skapa förutsättningar och en ny plattform för:
  • en levande landsbygd
  • en välutvecklad produktion av råvaror och förädlade produkter
  • en ökad och exportmogen turism där matupplevelser sätts i fokus
  • Kompetensutveckling, entreprenörskap och nätverkande liksom kvalitetsfrågor och frågor om hållbarhet utgör röda trådar i projektet.