Först när Lokaltidningen tar kontakt med kommunalrådet Tomas Mörtsell, C, blir kommunen varse om att kommunen har stått för en del av elkostnaden som Trafikverket har haft längs tvärbanan mellan Storuman och Lycksele.
– Jag har fått höra talas om att Kent Larsen har stängt elströmmen till järnvägen men att vi också ska ha stått för en del av kostnaden känner jag inte till. Vi ska naturligtvis undersöka saken närmare, säger Tomas Mörtsell.
När Gunnarns flygfält drevs av flygvapnet och försvarsmakten så hade Statens järnvägar, SJ, ansvar för järnvägen. Möjligen var man på den tiden inte så noga med vilken statlig myndighet som stod för kostnaden när elströmmen kopplades in. Kablarna från Kent Larsens elmätare går vidare till ett mindre skjul, så kallad el-
kiosk som förser signalsystemet längs en okänd sträcka av järnvägen.
Varningslamporna vid vägövergången drivs av batteri och efter att strömmen kopplades ned slogs batteriet igång. När strömmen tar slut får lokföraren en varning om att något är fel vilket innebär att han måste hålla en så låg hastighet att han hinner stanna om en bil står över järnvägen vid korsningen.
Det är oklart om Storumans kommun kan kräva ersättning för den elström som förbrukats längs järnvägen sedan fastigheten köptes 2006. Normalt finns en preskriptionstid för förbrukningsavgifter på elström som uppgår till tre år. Efter den perioden blir det svårt för en konsument att kräva ersättning.