Söndag 20 januari 2019

Lokaltidningen

Fräsch fransk farkost fyller femtio

I år fyller en fransk fralla 50 år. Det handlar om Peugeot 504, som tillverkades 1968-1983. En komfortvagn av Guds nåde, om man ska tro Karl-Göran Staaf.
– Jag förstår inte hur folk kunde köpa Volvo 240 när Peugeot 504 fanns som alternativ, säger han.

LYCKSELE · Published dec 9, 2018 at 07:15

Att Karl-Göran Staaf i juni 2017 föll pladask för denna franska, men kanske något bortglömda, skönhet är inte alls konstigt. Redan på 70-talet fick han upp ögonen för franska bilar, då han köpte en Citroën GS. Brorsan, Jan-Erik, körde också franskt, Simca 1501.

Sedan blev det Citroën i många år för Karl-Göran. XM och CX.

– En CX Turbo 2 som jag ägde står nu på museum i Finland, berättar han.

Även om det franska ligger honom varmt om hjärtat kan han göra utsvävningar åt annat håll. När denne ursprunglige Lyckselebo flyttade tillbaka från Stockholm för tre år sedan hade han med sig en Chevrolet från 1954.

– Men amerikanska bilar är lite för vanliga. Så jag sålde den, den rullar i Skelleftetrakten, säger han.

I stället fick han nys om den Peugeot 504 GLD, som han nu äger, via brorsan, som hört att den skulle finnas i ett garage i Lycksele. När han fick se den trodde han knappt sina ögon. Mätaren stod på 6 900 mil. En Vilhelminabo köpte den ny i Umeå 1976 och behöll den till 2016. En ny ägare tog över, men hade inte tid med den, och Karl-Göran Staafs lycka var gjord.

– Den var ju knappt körd något, men uppstartad någon gång per år. Jag har fixat bromsarna och låtit lacka om den, något annat har jag inte behövt göra.

Startade, det gjorde den direkt. Det gör den också när vi ska ut på en sväng i Lycksele. "Vad tror du?", säger Karl-Göran, "ska vi fota på Gammplatsen?"

Idén är givetvis lysande, Gammplatsen är en miljö där den denna vagn kommer till sin rätt.

Men vad lockar egentligen med franska bilar?

– Det är en sådan känsla i dom, säger han, medan den dova 70-talsdieseln för oss genom staden.

– Udda, konstiga lösningar, men lättmekade och roliga.

Lättmekade?

– Tittar man under huven i en gammal Cittra kan man bli mörkrädd, men jag har lärt mig av en Cittramekaniker i Vännäsby att plockar man bara bort lite grejer så är det lätt som en plätt! Och med 504:an är det inga konstigheter.

Komforten är verkligen alldeles utmärkt, det är lätt att förstå att detta på sin tid var en populär taxibil. Den gick billigt och såväl förare som passagerare kunde få känna sig lite bortskämda i de mjuka sätena. Lite svårare att greppa är att Peugeot 504 också var en framgångsrik rallybil, men så var det; 1975 och 1978 vann den Safarirallyt. Första gången med legendariska rallyduon Ove "Påven" Andersson/Arne Hertz vid ratt och kartläsning.

Peugeot 504 blev Årets bil 1969 och är, enligt tidningen Klassiker, "glad i tilltalet och enkel att hålla på rull, komfortabelt och rättframt byggd".

– Den är bekvämare än motsvarande årgångar av Volvo och har bättre både framvagn och bakvagn, betygsätter monsieur Staaf när vi är framme för fotografering.

I juli ska han åka på en nordisk Peugeot-träff på Åland. Det blir runt 80 mil enkel väg och den längsta resan hittills, "det blir inga problem".

– Att äga och vårda en gammal fransk bil är så mycket mer än bara ett bilintresse. Det handlar om att ta ett kultrurellt ansvar, sammanfattar Lyckseles sannolikt enda 504-ägare sin mission.

Det handlar om att ta ett kulturellt ansvar.

504, 99 och andra jubilarer

Det är inte bara Peugeot 504 som fyller jämnt i år. Här några andra exempel.

  • Saab 99. Sixten Sasons designstudie fyller också 50 år.
  • Volvo 164. Volvos direktörsvagn är ytterligare en 50-åring.
  • Volvo 145, den efterlängtade herrgårdsvagnen från Göteborg, blir även den 50.
  • VW 411. Den stora folkvagnen med motorn bak. "4 dörrar 11 år för sent" översatte kritikerna modellnamnet.
  • VW 1200. Bubblan. Fyller faktiskt 70.