Fredag 23 augusti 2019

Lokaltidningen

99-årig vecka prisas på Guldkalaset

Lycksele · Published nov 16, 2018 at 19:50

Många pristagare hyllas under Guldkalaset i Lycksele i kväll, en av dem är den snart 100-årsjubilerande Lapplandsveckan som tilldelades Årets Mediapris 2018 av Lokaltidningens marknadsavdelning.

"Vi ser fram emot nästa års 100-årsjubileum", säger pristagarna.

Motiveringen

  • Årets mediepris går till en vecka som såg dagens ljus redan 1919 och som sedan lång tid tillbaka är en av Lycksele kommuns mest etablerade arrangemang som årligen genomförs under den första juliveckan.
    Efter en besöksmässig svacka i slutet av 1900-talet kavlades ärmarna upp för ett nytt avstamp när vi bläddrat över till 2000-talet varefter veckan vuxit till att i dag locka cirka 10.000 besökare till byn dryga milen norr om kommunens tätort.
    Arrangörerna har under senare år investerat rejält i campingen och programmässigt satsat mycket på barn och ungdomar.
    Veckan, som ”ägs” av kommunens fem pingstförsamlingar, planerar nu för 2019-års 100-årsjubileum och det med en framtida prioritering på ”unga vuxna”.
    Att denna vecka betyder mycket för Lycksele kommun, inte minst handeln, är ställt utom alla tvivel.

Kriterier för Årets Mediapris

Årets medieprisvinnare är ett företag/organisation som genom sin offensiva marknadskommunikation stärkt sitt eget varumärke och samtidigt bidragit till att sätta Lycksele på kartan i positiv bemärkelse. Vinnaren ska vara verksam i Lycksele kommun.

Läs mer om Guldkalaset i en senare artikel.

”Handlar om att kraftsamla”

SORSELE Sorselebon Leopold Sjöström har varit med sedan första början med arbetet att göra Vindelälven till ett biosfärområde. Redan 2005 började arbetet att få med älven på...

Konstled fick konstverk

DOROTEA Förra veckan invigdes konstverket "En god natts sömn" på konstleden i Borgafjäll, tillsammans med två restaurerade kåtor. Projektet är en avknoppning från...