Måndag 1 juni 2020

Lokaltidningen

99-årig vecka prisas på Guldkalaset

Lycksele · Published nov 16, 2018 at 19:50

Många pristagare hyllas under Guldkalaset i Lycksele i kväll, en av dem är den snart 100-årsjubilerande Lapplandsveckan som tilldelades Årets Mediapris 2018 av Lokaltidningens marknadsavdelning.

"Vi ser fram emot nästa års 100-årsjubileum", säger pristagarna.

Motiveringen

  • Årets mediepris går till en vecka som såg dagens ljus redan 1919 och som sedan lång tid tillbaka är en av Lycksele kommuns mest etablerade arrangemang som årligen genomförs under den första juliveckan.
    Efter en besöksmässig svacka i slutet av 1900-talet kavlades ärmarna upp för ett nytt avstamp när vi bläddrat över till 2000-talet varefter veckan vuxit till att i dag locka cirka 10.000 besökare till byn dryga milen norr om kommunens tätort.
    Arrangörerna har under senare år investerat rejält i campingen och programmässigt satsat mycket på barn och ungdomar.
    Veckan, som ”ägs” av kommunens fem pingstförsamlingar, planerar nu för 2019-års 100-årsjubileum och det med en framtida prioritering på ”unga vuxna”.
    Att denna vecka betyder mycket för Lycksele kommun, inte minst handeln, är ställt utom alla tvivel.

Kriterier för Årets Mediapris

Årets medieprisvinnare är ett företag/organisation som genom sin offensiva marknadskommunikation stärkt sitt eget varumärke och samtidigt bidragit till att sätta Lycksele på kartan i positiv bemärkelse. Vinnaren ska vara verksam i Lycksele kommun.

Läs mer om Guldkalaset i en senare artikel.

Tuff tid för SoliferPolar

DOROTEA Företaget SoliferPolar i Dorotea har påverkats av pandemin men ännu så länge är produktionen i gång med full styrka. – Man kan säga att vi har fyra stora utmaningar,...

Väntar på besked om pengar till konstgräs

STORUMAN Nästa vecka hoppas Storumans IK på besked om Allmänna arvsfonden godkänner ansökan om stöd till att anlägga en ny konstgräsplan på Storhälla. – Konstgräsplanen kommer...

”Vi har haft ett stabilt läge”

LYCKSELE Samtliga avdelningar på Lycksele lasarett har tilltagit rutiner och handlingsplaner för att anpassa lasarettet till rådande pandemi. Nya lösningar i samarbete med...

Vilhelminas nya platsvarumärke

VILHELMINA Förra veckan lanserades Vilhelminas nya platsvarumärke – Vilhelmina med själ och hjärta. Det är resultatet av ett arbete som pågått sedan i höstas. – Vi tror på...

Strategi för samisk hälsa antagen

INLANDET Region Västerbotten har antagit en strategi för samisk hälsa. – Vår intention är att det ska implementeras i regionernas handlingsplaner, säger Laila Daerga,...

Goda råd om bredband till mindre föreningar

Länet Byanätsforum är ett sammanhållande nav för bredbandsföreningar på den svenska landsbygden. – Uppskattningen är att vi har tusen bredbandsföreningar i Sverige och 400 är...