Lördag 27 februari 2021

Lokaltidningen

Höj hastigheten på epan

Insändare · Published okt 14, 2020 at 01:15

Om epa-traktorerna skulle få gå 50 km/h så skulle de följa trafikrytmen mycket bättre och det skulle bli mindre köer. Dessutom så tar det alldeles för lång tid att ta sig till skolan eller in till samhällena för de som bor längre bort.
   Det är populärt bland ungdomar att trimma epa-traktorerna alltså på något sätt få den att gå fortare än 30 km/h och jag anser att om epa-traktorerna fick gå i en högre hastighet så skulle inte behovet av att trimma epa-traktorerna finnas.
   Vissa kanske tänker att ungdomar inte borde få köra fortare än 30 km/h. Men då vill jag upplysa om att när man tar AM-kortet så får man köra moped och mopedbil i 45 km/h samtidigt som epa-traktorn bara får gå 30 km/h.
   Epa-traktorn är i grunden en bil som är byggd för högre hastigheter och har därför bättre säkerhet än mopedbilarna.
   Anledningen att epa-traktorn bara får gå 30 km/h är att den är registrerad som en vanlig traktor som bara får gå 30 km/h. Problemet med att höja hastigheten på epa-traktorerna till 50 km/h är då att de skulle behövas ett B-körkort för att få köra och det måste man vara 18 år för att kunna ta.
   I Finland så får epa-traktorerna gå 60 km/h men med ett speciellt körkort. Därför anser jag att man skulle få köra epa-traktorerna i 50 km/h här i Sverige om man gjorde det möjligt att ta ett annat körkort som är specifikt anpassat för dem som ska köra epa-traktor.

Epafantasten



 

Höj hastigheten för A-traktorer till 50 km/h för att minska trimning

Jag tycker att hastigheten ska höjas till 50 km/h och att det ska införas besiktning varje år för att ungdomarna ska låta bli att trimma A-traktorerna och köra 100 km/h istället, då blir det mycket säkrare för både ungdomarna och dom som befinner sig runt om.
   Om vi skulle öka hastigheten för A-traktorerna från 30 km/h till 50 km/h skulle det ske en stor förbättring i samhällena för då skulle A-traktorerna ha samma rytm som den övriga trafiken och då skulle det inte bli en massa klagomål om att det bara är bromsklossar i trafiken. Det kommer även bli mycket säkrare i trafiken för då kommer det ske mycket färre fall av olovlig körning.

  Viktor P

Sätt stopp för vardagsbrotten i Lycksele!

Inbrott. Skadegörelse. Bluffakturor. Bit för bit stjäl de företagarnas framtidstro. Vardagsbrotten som dagligen drabbar Lyckseles företag fortsätter att öka - i skymundan av...

Se möjligheterna bortom krisen

Ur samhällskris utvecklas nya livsmönster och mötesformer och den processen pågår medan vi fightas mot corona.

Starkaste budgeten genom tiderna i Västerbotten

Pandemiåret har präglat hela samhället och inneburit enorm press på hälso- och sjukvården. Men året har också präglats av samverkan och beslutsamhet. Det står klart när vi i...

Klimatsmart har blivit kommers

Tystnaden efter SVT:s inslag om att det skulle kosta 250 000 kronor att byta batteri i en elbil, är intressant.

CK: Nej till könsstympning!

Vi måste skydda flickors och kvinnors frihet från våld och könsstympning. Kvinnlig könsstympning har varit förbjuden i Sverige i nästan 40 år, men förbudet är inte tillräckligt...

Lämna inte glesbygden i sticket

Det är bara att konstatera, Vi lever i ett land som styrs av ett genuint ointresse för lands- och glesbygdsfrågor.Häromsistens presenterade riksorganisationen Hela Sverige ska...
Läs om
Reportage
Opinion
Behöver du hjälp?


Sport
Mina Mellotankar