Måndag 20 maj 2019

Lokaltidningen

EU-parlamentariker med glesbygdens väl i fokus

Insändare · Published nov 29, 2018 at 06:00

Sedan en månad tillbaka har jag haft förmånen att vara Kristdemokraternas representant i Europaparlamentet. Ett uppdrag jag axlat med ödmjukhet. Som enda ledamot i Europaparlamentet från norra Sverige, med rötter i Lycksele och nu bosatt i Umeå, hoppas jag dessutom kunna vara ”norra Sveriges röst” i Bryssel.

EU står för närvarande inför ett flertal beslut som kommer forma vår union under lång tid framöver. Vi har Brexit i slutet av mars, Europaparlamentsval i maj och fram till sommaren förhoppningsvis viktiga beslut om migration, EU-budget och den så kallade ”sociala pelaren”.

Som Europaparlamentariker kommer jag göra vad jag förmår för gehör i dessa frågor. I grunden rör det sig om att stå emot en alltmer polariserad EU-debatt, där högljudda ytterligheter alltför ofta tillåts sätta tonen. På ena planhalvan, federalister som vill att alltmer makt ska flyttas från Sverige till Bryssel. På den andra, EU-fientliga röster som inte förstår att det finns frågor som inte känner några nationsgränser och som därför behöver lösas på EU-nivå. Att förespråka ett pragmatiskt läge mellan politikens gränser och vikten av politiska beslut på EU-nivå kommer därför vara en av mina huvuduppgifter.

Utöver mina åtaganden i parlamentets utrikesutskott ser jag fram emot arbetet i transportutskottet. Transporter är intimt förknippade med tillväxt och handel och är en nyckelkomponent i uppfyllandet av tre av de fyra friheterna inom EU:s inre marknad: den fria rörligheten för personer, tjänster och varor. Friheter som i ett exportberoende land som Sverige, speciellt för landets norra delar, inte kan vara utan. Därför kommer jag arbeta med frågor som leder till marknadsledd innovation, uppnåendet av globala miljömål och en fungerande transportmarknad. Att jag därutöver kommer behöva agera dörrvakt mot skadliga förslag på området stod klart redan förra veckan när jag röstade mot en EU-gemensam kilometerskatt.

En annan för mig prioriterad fråga kommer vara den nordeuropeiska glesbygdens förutsättningar och villkor för en hållbar och konkurrenskraftig ekonomi. Norra Sverige betydelse för Europa kan och får nämligen inte underskattas. Det gäller såväl rikedomen på råvaror, vår basindustri, den gröna energin och den växande innovationsmarknaden. Men även när det kommer till regionens geopolitiska betydelse, för Sverige och för EU. I Lycksele

Som Europaparlamentariker, med min bas i norra Sverige, kommer jag i alla lägen försvara ett hållbart skogsbruk, mota alla förslag på avståndsskatter, arbeta för hållbara transportkorridorer och förbindelser samt lyfta regionstödens betydelse för norra Sverige.

Anders Sellström

EU-parlamentariker för KD

Norra Sverige betydelse för Europa kan och får nämligen inte underskattas.

Umeå sviker glesbygden

Västerbottens-Kuriren (VK) rapporterar om att Umeå kommuns näringslivs- och arbetsutskott har avstyrkt förslaget till ny kommunal kostnadsutjämning som i huvudsak går ut på att...

Folkrörelserna växer på landet

Framtidens folkrörelse växer fram runt om på Sveriges landsbygder. Hur ska den nya folkrörelsen se ut och arbeta? Den frågan ställer sig många folkrörelser just nu, däribland LRF....

Moderaterna vill bekämpa stöldligor i Västerbotten

Över hälften av alla bostadsinbrott begås av utländska stöldligor. En stor del av stöldgodset transporteras sedan direkt ut ur landet. Ligor är väl organiserade och har utvecklat...

Sluta tacka - kräv handling!

Hur kommer det sig att lands- och glesbygdsfrågor alltid hamnar i farstun och inte i finrummet? Jag har funderat på det i många herrans år och kommit fram till två förklaringar....

V är inte trovärdiga i just landsbygdsfrågor

Svar till Vänsterpartiets Daniel Johansson och Liselotte Olssons insändare ”När C styr ökar klyftorna mellan stad och land.” Det är svårt att ge sig på Centerpartister när det...

Decentraliseringen vinner mark

Bit för bit. Gård för gård och verksamhet efter verksamhet har tömts på innehåll som ett resultat av decennier av centralisering. Att detta ligger bakom vårt kluvna land är...