Söndag 16 december 2018

Lokaltidningen

EU-parlamentariker med glesbygdens väl i fokus

Insändare · Published nov 29, 2018 at 06:00

Sedan en månad tillbaka har jag haft förmånen att vara Kristdemokraternas representant i Europaparlamentet. Ett uppdrag jag axlat med ödmjukhet. Som enda ledamot i Europaparlamentet från norra Sverige, med rötter i Lycksele och nu bosatt i Umeå, hoppas jag dessutom kunna vara ”norra Sveriges röst” i Bryssel.

EU står för närvarande inför ett flertal beslut som kommer forma vår union under lång tid framöver. Vi har Brexit i slutet av mars, Europaparlamentsval i maj och fram till sommaren förhoppningsvis viktiga beslut om migration, EU-budget och den så kallade ”sociala pelaren”.

Som Europaparlamentariker kommer jag göra vad jag förmår för gehör i dessa frågor. I grunden rör det sig om att stå emot en alltmer polariserad EU-debatt, där högljudda ytterligheter alltför ofta tillåts sätta tonen. På ena planhalvan, federalister som vill att alltmer makt ska flyttas från Sverige till Bryssel. På den andra, EU-fientliga röster som inte förstår att det finns frågor som inte känner några nationsgränser och som därför behöver lösas på EU-nivå. Att förespråka ett pragmatiskt läge mellan politikens gränser och vikten av politiska beslut på EU-nivå kommer därför vara en av mina huvuduppgifter.

Utöver mina åtaganden i parlamentets utrikesutskott ser jag fram emot arbetet i transportutskottet. Transporter är intimt förknippade med tillväxt och handel och är en nyckelkomponent i uppfyllandet av tre av de fyra friheterna inom EU:s inre marknad: den fria rörligheten för personer, tjänster och varor. Friheter som i ett exportberoende land som Sverige, speciellt för landets norra delar, inte kan vara utan. Därför kommer jag arbeta med frågor som leder till marknadsledd innovation, uppnåendet av globala miljömål och en fungerande transportmarknad. Att jag därutöver kommer behöva agera dörrvakt mot skadliga förslag på området stod klart redan förra veckan när jag röstade mot en EU-gemensam kilometerskatt.

En annan för mig prioriterad fråga kommer vara den nordeuropeiska glesbygdens förutsättningar och villkor för en hållbar och konkurrenskraftig ekonomi. Norra Sverige betydelse för Europa kan och får nämligen inte underskattas. Det gäller såväl rikedomen på råvaror, vår basindustri, den gröna energin och den växande innovationsmarknaden. Men även när det kommer till regionens geopolitiska betydelse, för Sverige och för EU. I Lycksele

Som Europaparlamentariker, med min bas i norra Sverige, kommer jag i alla lägen försvara ett hållbart skogsbruk, mota alla förslag på avståndsskatter, arbeta för hållbara transportkorridorer och förbindelser samt lyfta regionstödens betydelse för norra Sverige.

Anders Sellström

EU-parlamentariker för KD

Norra Sverige betydelse för Europa kan och får nämligen inte underskattas.

Fel att sopa problemen i pastoratet under mattan

Hans Mårtensson (C) undertecknar en debattartikel där jag utan tvekan kan anta att han inte ensam författat innehållet, sakfelen är graverande och absolut inte baserat på...

Låt inte skrotbilshögarna växa!

Enligt branschorganisationen Bil Sweden finns idag ca 1,2 miljoner bilar som är avställda varav 549 000 varit avställda i mer än tre år. Det krävs ingen större fantasi för att...

Lika värde gäller visst inte alla

Det är länge sedan jag varit så upprörd som den här hösten. Jag känner mig ursinnig och samtidigt i händerna på makthavare som tar till hela färgpaletten för att uppvisa både...

Ledaren är en skymf mot alla som röstat på SD

Ledarsidan svarar: Tack Rune för att du visar intresse för ledarsidan. Vi lever i ett demokratiskt land där alla fritt får uttrycka sina åsikter och rösta på vilket parti man...

Boven heter Centralisering

Mitt hjärta till vänster har mixats till fler färger. Anledningen till det är att jag är ett vaket barn av min tid som är öppen för hur samhället och vår värld har förändrats...