Söndag 16 december 2018

Lokaltidningen

Bengt Jonsson, Åsele Köpmannaförening, var inte helt nöjd efter mötet om serviceboxarna i tisdags. Foto: SOFIA FJÄLLSTRÖM

Problem med serviceboxar inte löst

Det finns ännu ingen lösning för att ersätta den servicebox som försvinner i Åsele vid årsskiftet.
– Loomis jobbar med ett förslag, men jag tror inte det är så lätt som de tror, säger företagaren Bengt Jonsson.

ÅSELE · Published dec 5, 2018 at 17:10

Det är vid årsskiftet som Loomis serviceboxar kommer att försvinna i Åsele och Dorotea. I Sorsele och Norsjö avvecklas de under våren. Därmed försvinner den plats där företagen kan lämna sina dagskassor.

Inför detta besked kallade Åsele Köpmannaförening till möte med kommunen, Loomis och Handelsbanken i veckan, där länsstyrelsen också närvarade. Syftet var att diskutera lösningar på problemet. Loomis hade sedan tidigare aviserat att deras förslag var att ersätta serviceboxen med en insättningsautomat, som dock behöver en plats att stå på.

Hur gick mötet?

– Jag tycker inte alls att det gick något bra. Man jobbar från Loomis sida med ett förslag till lösning, men jag tror inte att det är så lätt som de tror, säger Bengt Jonsson, som både driver Klädhuset BA:s och är engagerad i Köpmannaföreningen.

Föreningen hade hoppats att Handelsbanken, som den enda banken med lokalkontor på orten, skulle låta insättningsautomaten finnas i deras lokaler.

– De har sagt att de kan ställa upp tillfälligt under en period, men de ser inte att det kan vara någon varaktig lösning. Det man blir förvånad över är att man inte kan titta på en mer varaktig lösning. Det är ändå bankerna som ska ha service gentemot kunderna, säger Bengt Jonsson.

Köpmannaföreningen hade med sig egna förslag till mötet.

– Jag har lämnat de förslag vi hade, men de föll inte i god jord hos Loomis och Handelsbanken. Nu gör vi inget mer, utan nu avvaktar vi, säger Jonsson.

Thomas Rönnberg, kontorschef på Handelsbanken i Åsele, förklarar varför banken inte kan bli någon varaktig lösning.

– Handelsbanken hanterar inte kommersiella pengar. Vi hanterar bara kontanter för privatkunderna. Det är inte något som regionkontoren bestämmer utan det är likadant på våra över 400 kontor i Sverige, säger han.

Om Loomis hittar en lösning som de kan presentera kan dock Handelsbanken i Åsele hjälpa till.

– Vi kan ha ett deponiskåp i lokalen under en överbryggningsperiod. Min välvilja är väldigt stor, under förutsättning att det hittas en lösning, säger Thomas Rönnberg.

Just nu titar man på möjligheten att placera insättningsautomaten hos en näringsidkare på orten, men Bengt Jonsson är tveksam.

– Min spontana åsikt är varför ska handeln öka risktagandet och ha kontanter i sin lokal när inte banken vill göra det och vad säger facket om att öka risken för personalen, frågar han sig.