Lördag 7 december 2019

Lokaltidningen

Katla Aero har planer på att testa sina elflygplan i Åsele. Foto: KATLA AERO

Elflyg ska testas i Åsele

Luftfartsverket vill nu starta testverksamhet av elflyg och drönare vid Åsele flygplats, Genlanda.
– Vi hoppas också att det i framtiden ska kunna komma igång tillverkning av drönare här i Åsele, säger Calle Birgersson, näringslivschef i Åsele kommun.

ÅSELE · Published nov 27, 2019 at 12:15

Luftfartsverket har sedan en tid tillbaka satsat på att försöka få till en testbädd för små elflygplan vid Örnsköldsviks flygplats. Sedan 2015 leds flygtrafiken på flygplatsen på distans från Luftfartsverkets kontrollcentral i Sundsvall. Flygplatsen i Örnsköldsvik blev därmed den första i världen med att fjärrstyras.

Sedan våren 2018 pågår också ett forskningsprojekt i Örnsköldsvik där det testas och utvecklas självkörande fordon som sköter plogning, sopning och gräsklippning vid flygplatser.

Nu har Luftfartsverket sett ett behov av att utöka samarbetet med en närliggande flygplats för att kunna testa elflygplan och drönare mellan två olika orter. Valet som nu förespråkas är Åsele kommun, där ett 1 200 meter långt flygfält, Genlanda, finns intill centralorten.

– Flygfältet är inte belagd med asfalt utan har ett naturligt underlag med gräs. Företaget Katla Aero är först ut med att vilja starta testverksamhet här, säger Calle Birgersson, näringslivschef i Åsele kommun.

På plats i fredags när Åselebanketten anordnades fanns representanter från både Luftfartsverket och företaget Katla Aero. Grundaren av företaget, Gustav Borgenfalk, tror att användningen av drönare kommer att öka inom en snar framtid och att utvecklingen kommer att gå snabbast i glesbygden. Redan nu används drönare av renägare och flera projekt pågår i Sverige. Drönare har sedan flera år tillbaka använts inom skogsindustrin.

Eldrivna flygfarkoster utvecklas just nu i snabb takt och i dag finns drönare som kan lyfta över 200 kilo. Även elflygplan håller på att tas fram av svenska företag. En av de som kommit långt är Anders Forslund som grundade Heart Aerospace i februari 2018 med målet att utveckla ett svensktillverkat regionalt elflyg. Företaget utvecklar ett 19-sätes elektriskt regionalflygplan med en räckvidd på 400 km som ska vara certifierad för passagerartransport 2025. Heart Aerospace är också intresserad av att börja med tester vid Örnsköldsviks flygplats.

Så sent som den 1 oktober startades nätverket The Nordic Network for Electric Aviation (NEA). Med finns bland andra Swedavia, SAS, BRA, Heart Aerospace och Finnair. Syftet är att bli världsledande inom utvecklingen av elflyg. I Norge finns målet att allt inrikesflyg ska vara eldrivet till år 2040. Sverige har inget sådant mål, däremot finns ambitionen att inrikesflyget ska vara fossilfritt till 2030, men då är tekniken inte utpekad.

Katla Aero AB

  • Katla är en ny typ av svensktillverkat elflygplan där vingen fungerar som en skyddande barriär och man ska kunna landa var som helst.
  • Flygplanet, som drivs av elström, har infällbara lyftpropellrar och startar vertikalt. Vikten är cirka 500 kilo och ska kunna ta en last eller passagerare på upp till 200 kilo.
  • Elflygplanet beräknas nå en hastighet av 250 kilometer i timmen. Planet är designat för både bemannat och obemannat flygande.

FAKTA: Katla Aero

Nu ska utsläppen minska

SORSELE När Scanmining fick tillstånd att starta gruvdrift i Ersmarksberget mellan Storuman och Sorsele fick bolaget inte släppa ut mer än 500 kilo zink per år. Men det dröjde...

Tre VM-guld till Storuman

STORUMAN Redan under torsdagsförmiddagen lyckades tre armbrytare från Storuman armsport vinna varsin guldmedalj under VM-tävlingarna i Polen.

Miljonbelopp finns för att främja samisk litteratur

STORUMAN För ett år sedan gav Satens kulturråd 2,2 miljoner kronor till Storumans kommun för att utöka den samiska bokbussverksamheten i södra Lappland. – Efter beskedet om att...